dinsdag 9 maart 2010

Reactie van Aaf Brandt Corstius

Beste mevrouw Jorritsma,
Vandaag kreeg ik via nrc.next uw mail.
Ik vind het jammer dat mijn stukje minachtend is overgekomen. Ik was geschrokken van de hoge PVV-aanhang in Almere. Dat vond ik oprecht heel jammer. Juist omdat zoveel mensen al neerkijken op Almere (ik niet).
Dat Wilders zijn partij juist daar opstart, en in Den Haag, is natuurlijk omdat hij daar aanhang verwacht. Dus het is in Almere, in tegenstelling tot wat u schrijft, niet precies hetzelfde als in andere steden in Nederland.
Mijn vraag was oprecht. Waarom zijn Almeerders zo bang? Ik heb weleens met iemand gesproken die onderzoek heeft gedaan in Almere. Zij wees mij erop dat wonen en winkelen vaak gescheiden zijn in de stad. Dat viel mij toen ook op. Natuurlijk, er is altijd een Hema. Maar je hebt niet, wat je in andere, natuurlijk gevormde steden wel hebt, dat wonen en winkelen, café's etc, geïntegreerd zijn. Dat er altijd wel een winkeltje om de hoek is.
Maar goed, mijn stukje is dan verkeerd overgekomen. Overigens was dat ook zo bij mijn vriend, ex-Almeerder. Hij was het ook totaal niet met mij eens.
Laat mij dan in ieder geval stellen dat het niet als neerbuigend was bedoeld. Ik ben niet zo'n standaard-Amsterdammer die Almere stom vindt. Ik heb er twee jaar met plezier gelogeerd. En de stad viel me erg mee. Ik heb er ook positievere stukjes over geschreven. Al woon ik liever in Amsterdam, maar ik denk dat dat voor de meeste mensen geldt die van het stadsleven houden.
hartelijke groet,
Aaf Brandt Corstius