maandag 18 februari 2008

Maandag 18 februari: Keurmerk

Afgelopen vrijdag hebben we samen met de winkeliersverenigingen van Buitenmere en Doemere, de Kamer van Koophandel, de politie, de brandweer, de NS, Rodamco, DTZ Zadelhoff, het Hoofdbedrijfsschap Detailhandel en de gemeente een convenant gesloten over de veiligheid in de winkelgebieden.

Vorig jaar was er al een intentieverklaring getekend, nu is alles uitgewerkt in een plan van aanpak waarbij ieder op dit terrein zijn eigen rol speelt. Natuurlijk geldt hier dat elke partij op zijn eigen terrein als eerste verantwoordelijk is. Zo zijn winkeliers zelf verantwoordelijk voor wat er in hun winkel gebeurt. Nu alle partijen de handen in een slaan is er meer mogelijk. Bijvoorbeeld: er worden cursussen aangeboden voor winkelpersoneel hoe om te gaan met winkeldiefstallen of overvallen. Overvallen zijn uiterst vervelend en leiden ook tot echte trauma's bij hen die het overkomt. Het HBD heeft daar een soort vliegend team van slachtofferhulp speciaal op winkelpersoneel gericht. Samen hebben we doelstellingen geformuleerd die er ook op gericht zijn dat mensen zich weer veiliger moeten gaan voelen in de winkelgebieden. Ik vind dit een mooi voorbeeld van samenwerking. En ik weet zeker dat veiligheid echt iets is waar ieder zijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen om het vervolgens vooral samen voor elkaar te krijgen.

Gisteren ben ik een uurtje aanwezig geweest bij de finale van de Europese Kampioenschappen Badminton voor landenteams. De dames van Nederland zaten in de finale en speelden tegen Denemarken. Tot mijn niet geringe verbazing is Denemarken een echt badminton land, terwijl ik altijd dacht dat het vooral een Aziatische sport was. Er zijn veel heel sterke Indonesiƫrs, Koreanen, Chinezen enz. Maar helaas waren de Denen onze, overigens fantastisch spelende, dames te sterk af. Ik heb genoten van twee dames enkel wedstrijden, waar de ene op het nippertje verloren werd en de ander op het nippertje in een bloedstollende spannende wedstrijd gewonnen. Dat de uitkomst zilver was, lag bepaald niet aan de inzet. In oktober wordt wederom in onze topsporthal het Dutch Open gespeeld. Ik hoop dat veel Almeerders eens gaan kijken. Het is echt een geweldige kijksport.