donderdag 14 februari 2008

Donderdag 14 februari 2008: China

Gisteren was er in Utrecht een bijeenkomst van bedrijfsleven, overheden en intermediaire organisaties over China.

Ik was gevraagd om uit te leggen hoe de strategie van de Amsterdamse regio is t.a.v. de economische betrekkingen met deze enorme economie, die inmiddels van grotere omvang is dan de Duitse. En als de groei zo doorzet dan haalt China ons allen binnen een paar jaar in. Belangrijk is dat we erbij zijn en proberen Chinese bedrijven die Europees gaan te verleiden zich in onze regio te vestigen. Wat mij betreft natuurlijk graag in Almere maar belangrijker nog is de keuze voor onze regio ipv de Londense, of de Berlijnse. In China moet je investeren in relaties.

Eenmalige dingen leveren niets op. Het gaat te ver om alles hier uit te leggen, maar ik ben er reuzetrots op dat we het zo fundamenteel aanpakken. China is wat mij betreft bij een goede aanpak dan ook geen bedreiging maar een enorme kans. Maar dan wel alleen als we er keihard aan werken. En vervolgens heb ik het restaurant bij de Toonladder, de Concertmeester, geopend. Dit is geen gewoon restaurant maar een samenwerking met het ROC. Jongens en meisjes die de horecaopleidingen volgen doen hier praktijkervaring op in een niet schoolse omgeving. En dan snijdt het mes aan twee kanten. De bewoners van De Toonladder en ook de mensen uit de buurt hebben een leuk restaurant waar ze weer eens wat anders meemaken dan normaal en de studenten leren heel veel, met name van de omgang met 'gewone' mensen.