vrijdag 8 mei 2009

 
Weken veranderen drastisch door gebeurtenissen. Natuurlijk was er deze week nog veel te doen in de nasleep van de gebeurtenissen op Koninginnedag. Afgelopen maandag was er een bijeenkomst voor alle leden van de dansgroep, hun familieleden en vrienden, waar slachtofferhulp haar goede diensten aanbood aan alle individuele slachtoffers. Ook mensen van de gemeente zijn voortdurend in touw om te doen wat gedaan kan worden. De nasleep zal lange tijd in beslag nemen, want vooral de zwaar gewonde slachtoffers zullen nog lang aandacht en steun behoeven.
Ik heb regelmatig contact met mevrouw De Jonghe, de premier van de Antillen en met de gevolmachtigd minister de heer Comenencia. Je merkt dat dit ernstige incident veel impact heeft op de Antilliaanse gemeenschap. De heer Plantijn wordt op Curacao begraven. Daar zal mevrouw Dindial, de gezaghebber namens mij en dus namens de Almeerse gemeenschap spreken.
Ondertussen gaan andere dingen gewoon door. Ik vond het geweldig dat de hele jeugd op bevrijdingsdag, tijdens het bevrijdingsfestival, echt muisstil was toen we een moment stil stonden bij de gebeurtenissen op Koninginnedag. Ik was echt trots op de Flevolandse jeugd. Zeker nadat we de gruwelijke toestanden in het voetbalstadion hadden gezien.
Ook gisteravond toen de rekening en de begroting van de gemeente werd gepresenteerd hebben we stil gestaan bij de treurig feiten. En natuurlijk ben ik ingegaan op de uitnodiging van de burgemeester van Apeldoorn om vanavond de herdenkingsbijeenkomst bij te wonen.