maandag 31 maart 2008

Maandag 31 maart 2008: Tafelen

Eens in de zoveel tijd nodig ik een groep mensen bij mij thuis uit om ‘met de benen op tafel’ te praten over Almere.

Zo heb ik eerder een groep architecten, jonge ict-ers, en mensen uit het bedrijfsleven ontvangen. Gisteravond schoven vertegenwoordigers van de landelijke media aan tafel. Het thema was: ‘Het imago van Almere’. Onder het genot van een heerlijke maaltijd vond het gesprek plaats. Journalisten zijn kritisch en daar gaat het mij ook om. Laat ons maar zien waar onze boodschap niet helder is en waar we dus niet of verkeerd begrepen worden. Is de stad bij hen wel voldoende bekend?

Interessant was ook dat Toine Heijmans van de Volkskrant zelf geschrokken was van de impact van de verkiezing tot lelijkste stad van Nederland. Door de Volkskrant positief opgepakt, omdat het bepaald niet serieus bedoeld was, maar vervolgens door andere media slechts als serieus bericht weergegeven. Erkend werd ook dat Almere kwetsbaarder is dan andere steden door de enorme dynamiek en snelheid van veranderingen. De kritische opmerkingen zetten ons terecht aan het denken en waar het mes liefst aan twee kanten moet snijden, denk ik dat een aantal vertegenwoordigers van de media ook weer een actueel beeld van Almere hebben gekregen.