zaterdag 29 maart 2008

Zaterdag 29 maart 2008: Fitna

Ik was donderdag en vrijdag met het bestuur van de VNG in Brussel. We hebben een brainstormsessie gecombineerd met een kijkje in de keuken van onze belangenbehartiging.

Donderdagavond kwam plotseling het bericht door dat Fitna op het internet stond. In Brussel betekende dat, dat ik mijn blackberry en telefoon bij de hand had en regelmatig op de hoogte werd gesteld over de inhoud en de reacties. Tussendoor was niemand in mijn omgeving met het onderwerp bezig. Dan kom je op vrijdag de grens weer over en direct hoor je op de radio, terwijl iedereen zegt dat het 'niets voorstelt' 'reuze meevalt' enz. enz. niets anders dan gesprekken over deze film. En dat blijft maar doorgaan.

Vrijdagmiddag heb ik een gesprek gevoerd met vertegenwoordigers van islamitische organisaties in onze stad. Conclusie: ze voelen zich niet beledigd of aangesproken door de film. Ze vinden het wel een vreselijke film. Vooral omdat hij niet getuigt van grote kennis van de islam, zoals deze door Nederlandse islamieten beleefd wordt. Algemeen vindt men, los van de film van Wilders, dat te weinig andere Almeerders iets weten over de Islam. Daar moeten ze dus iets aan doen. En als wij daar als gemeente een duwtje aan kunnen geven ben ik daar ook graag toe bereid. En ik weet zeker de overige collegeleden ook. Ik heb nu wel genoeg gehoord, gezien en gelezen over dit onderwerp. Hopelijk staat er morgen weer ander nieuws in de krant.