woensdag 11 februari 2009

Vrijdag 13 februari: Incident

Voor alles is een woord. De vraag is: hoe gebruiken we dit woord? Wat bedoel je precies met een bepaald woord? De ene persoon geeft er deze betekenis aan en een andere persoon een andere. De connotatie of bijklank van een woord heeft voor iedereen een andere gevoelswaarde. Dat kan veel verwarring geven als deze mensen met elkaar in gesprek gaan. Sommige woorden zijn duidelijk, een boom is een boom. Maar wat verstaat u onder het woord ‘incident’? Volgens het Van Dale woordenboek is een incident een hindernis, storend voorval, stoornis, voorval of onvoorziene gebeurtenis. De politie spreekt over een incident in de betekenis van gebeurtenis.

Als burgemeester ben ik verantwoordelijk voor de veiligheid en handhaving in onze gemeente. Daarnaast ben ik vanaf begin van dit jaar korpsbeheerder van politie Flevoland. Regelmatig zit ik met de politie om tafel om over veiligheid en handhaving te praten. We bespreken dan onder andere de opvallendste incidenten. Uit de reacties op diverse internetfora blijkt dat veel mensen het woord ‘incident’ lezen als ‘incidenteel’. Dat vind ik jammer, net alsof we (politie, gemeente, etc) de overvallen en andere zaken met betrekking tot veiligheid bagatelliseren. Ik verzeker u dat dit niet het geval is. Veiligheid staat hoog op mijn prioriteitenlijstje. Wij zijn druk bezig om met een structurele, integrale aanpak de overvallencriminaliteit terug te dringen. En onze aanpak werpt al zijn vruchten af. Het aantal overvallen daalt en de politie heeft al veel daders opgepakt!

Woorden lijken me in deze discussie verder niet van belang. Het draait tenslotte om de daden!