maandag 10 november 2008

Maandag 10 november: rondje Antillen

Ik ben nu een week onderweg en inmiddels hebben we Curacao, Aruba, Bonaire en St.Maarten bezocht. Het is wonderbaarlijk hoe verschillend de eilanden zijn. Curacao groot, met natuurlijk de raffinaderij midden op het eiland. Het gaat hier beter dan ooit, maar er zijn ook nog veel problemen. Aruba is Amerikaans, welvarend, wel jammer dat er eigenlijk alleen maar moderne hotels en restaurants zijn. Bonaire is natuurlijk veel kleiner. Hier voelen veel Nederlanders zich erg thuis.

St.Maarten vond ik erg leuk. We logeerden in hotel Passangrahan, een oud koloniaal hotel aan het strand. Hier hadden we een dag vrij, wat wel nodig was. Leuk op stap geweest met de zus en zwager van Arno Visser en daarna een beetje geshopt.

Vandaag naar Saba gevlogen, een oase van rust. Vanavond spreken en eten we met de gezaghebber, dat is zeg maar de burgemeester als het al een gemeente zou zijn. Saba is een vulkaanrots en wellicht gaan ze hier iets met geothermische warmte doen. Daar blijf ik natuurlijk belangstelling voor houden.

Ik heb de afgelopen dagen wel gezien dat de vereniging Nederlandse Gemeenten een interessante rol speelt en verder kan spelen bij de noodzakelijke veranderingen. De eilanden hebben natuurlijk een omvang waar mensen uit gemeenten goed mee om kunnen gaan. Bovendien gaat het natuurlijk vaak over praktische zaken als: hoe ga ik met mijn afval om, moeten er bestemmingsplannen komen, hoe maak ik integriteitsdiscussies mogelijk.

Nog even genieten van de prachtige natuur op Saba en dan morgen naar St.Eustatius . Ik ben weer benieuwd!