zondag 13 april 2008

Zondag 13 april: Controle

Zaterdagavond ben ik even gaan kijken bij de grote controle die in de stad plaatsvond. Politie, douane, Rijksdienst Wegverkeer, gemeentelijke belastingdienst, rijks belastingdienst, douane en de Inspectie voor het wegverkeer voerden gezamenlijk een grote actie uit.

Mooi is dat door de nieuwe techniek slechts diegenen aangehouden worden waar vermoedelijk iets mee aan de hand is. Dat varieert van niet betaalde hondenbelasting tot niet uitgezeten gevangenisstraf. In het uurtje dat ik mee heb gekeken werden toch wel een suk of 50 auto's gecontroleerd en bij allemaal was dus echt iets mis. Verrassend was natuurlijk ook dat, als je als keurige burger gewoon door mocht rijden, een paar honderd meter verder een alcoholcontrole plaatsvond. Daarnaast werd op het station gecontroleerd op treinkaartjes en identiteit en tenslotte werd ook de horeca gecontroleerd.

Hoewel de uitslag nog niet bekend is ben ik toch wel geschrokken van de hoeveelheid overtredingen die in korte tijd langskwamen. Gelukkig droegen de meeste 'slachtoffers' hun aanhouding rustig, maar zelfs in die korte tijd heb ik een paar mensen zich zeer zien misdragen tegenover de politie. Onaanvaardbaar vind ik dat. Je merkt overigens dat de agenten het redelijk laconiek opvatten. Dat is goed voor hun eigen welzijn, maar het blijft wat mij betreft een groot probleem wat een stevige aanpak behoeft. Wie klachten heeft over overheidsdienaars dient maar een klacht in en dan kun je in het ultieme geval naar de rechter. Ik hoop dat een dergelijke controle effect heeft en ik hoop dat we hem snel weer herhalen!