woensdag 16 april 2008

Woensdag 16 april: Powerstage van de Jonge Ambtenaar van het Jaar

Wassila Hachchi, vorig jaar verkozen tot 'Jonge Ambtenaar van het Jaar', won als prijs onder andere een powerstage, dat wil zeggen een dag stagelopen met een aantal bestuurders. In dit geval met mij.

In het dagelijks leven werkt ze op het ministerie van Economische Zaken. Het leek me aardig om voor de afwisseling u een andere blik op het burgemeesterschap te geven. Hieronder haar verslag van de dag:

Maandagavond 14 april, het is 21.30 uur en ik zit in de trein op weg naar huis. Mijn vertrekstation: Almere. Ik heb mijn tweede powerstage er alweer opzitten en dat vind ik echt jammer. Waarom ik het jammer vind? In de trein ga ik in gedachten terug naar het begin van deze dag…..Vanuit Breda ben ik vroeg vertrokken, want de treinreis vanuit Breda naar Almere duurt maar liefst twee uur. In de trein probeerde ik me alvast voor te stellen wat me vandaag te wachten staat. Ik ga namelijk een dag meedraaien met de burgemeester van Almere! En niet met zomaar een burgemeester: Annemarie Jorritsma-Lebbink. Uiteraard “kende” ik mevrouw Jorritsma, zoals heel Nederland haar kent. Ze is een politica die inmiddels haar sporen verdiend heeft in verschillende top-functies bij de overheid. Waar ik nog het meest enthousiast over was, was toch wel onze gemeenschappelijke affiniteit, namelijk het ministerie van Economische Zaken (EZ). Mevrouw Jorrtisma is van 1998 tot 2002 minister geweest van mijn departement. Dat voelde meteen al vertrouwd en ook omdat enkele collega’s bij EZ me al toevertrouwden dat het zeker een geslaagde powerstage zou worden als ik met “Annemarie” zou meelopen.

Nou ben ik zelf slechts één keer eerder in Almere geweest. De verschillende en unieke woonprojecten die daar uitgevoerd worden, trokken vorig jaar mijn nieuwsgierigheid om toch eens een bezoekje te brengen aan de snelst groeiende stad van ons land. Eenmaal aangekomen in het stadhuis van Almere was het dan zover. Mevrouw Jorritsma ontving me hartelijk en ik begreep meteen wat mijn collega’s bij EZ bedoelden. Ze was heel relaxt en een uitstekende gastvrouw voor haar nieuwe en vooral tijdelijke stagaire. Ik werd dan ook meteen meegenomen in haar planning van de dag.

De dag stond in het teken van openbare orde en veiligheid. Het was buitengewoon interessant om van zo dichtbij mee te maken hoe de burgemeester haar stad “ leidt”. Verschillende vergaderingen vonden plaats met onder andere leidinggevenden bij het KLPD, de hoofdofficier van justitie van de regio Flevoland, gemeenteambtenaren voor veiligheidsbeleid en contactpersonen bij het openbaar ministerie. Juist doordat de hele dag één thema aan bod kwam, heb ik goed alles kunnen volgen en het totaal plaatje gekregen wat betreft openbare orde en veiligheid in Almere. Ik kreeg ook genoeg ruimte en mogelijkheden om vragen te stellen en betrokken te blijven bij wat er besproken werd. Wat me erg op viel is dat mevrouw Jorritsma een professionele leider is, ze is goed op de hoogte van wat er in haar stad speelt en ook de inhoudelijke onderwerpen weet ze bondig en sterk te doorgronden. Uiteraard met de goede ondersteuning van haar ambtenaren. Erg interessant om op het niveau van een gemeente de overheid aan het werk te zien. Voor mij heel leerzaam en bovendien zie je dat bij een gemeente de burger echt veel dichterbij staat. Alle problemen en situaties die besproken worden hebben betrekking op de mensen die ik vanuit de kamer van de burgemeester - met overigens een schitterend uitzicht over de stad - zo nu en dan voorbij heb zien fietsen, wandelen en rijden.

Ik begrijp ambtenaren die met passie kiezen voor werken bij een gemeente, dat deed ik al, maar dat doe ik nu nog beter! Wat ik erg grappig vond is dat mevrouw Jorritsma gebeld werd op haar mobiel en voordat ze opnam zei ze "O, dat is mijn grote liefde". Ik dacht nog dat zal haar man vast zijn, ik begreep het niet zo goed. Maar dit bleek een van haar inwoners te zijn, namelijk Ali B. Hij nodigde haar uit voor opnames van zijn nieuwe programma. A.s. vrijdagavond 18 april om 23.15 op NPS wordt deze uitgezonden. Deze aflevering met mevrouw Jorritsma als gast ga ik zeker kijken!