vrijdag 4 juni 2010

Eerste indrukken veiligheidsbijeenkomsten

Vorige week schreef ik in de column over de aankomende veiligheidsbijeenkomsten. Ik riep u op om mee te praten over de veiligheid in uw wijk. Afgelopen zaterdag was in de aftrap in Almere Haven en maandagavond waren we in Almere Stad. Bij beide bijeenkomsten zat de zaal vol! Ik vind het heel leuk om met bewoners over veiligheid in gesprek te gaan. Het raakt ons namelijk allemaal. Wat mij opviel is de positieve houding van de bewoners. Zelfs de bewoners met een klacht of een opmerking, dachten meteen mee aan een oplossing. Sommige problemen waren snel te verhelpen, zoals een melding van een verzakking in de straat of de afstelling van de verkeerslichten. Voor ons is dat het signaal dat inwoners niet goed weten waar ze met hun vraag terecht kunnen. De andere problemen, vragen of opmerkingen nemen we mee en dat zoeken we verder uit. Tijdens de bijeenkomsten praten de inwoners niet alleen met mij, maar ook met onze partners. Bijvoorbeeld met politieagenten uit de wijk, de jongerenwerkers, mensen van het buurtpreventieteam, enzovoort. Het is echt de moeite waard om naar een veiligheidsbijeenkomst bij u in de buurt te komen. Ik vind het namelijk heel jammer dat Almeerders zich onveiliger zijn gaan voelen, terwijl de cijfers zeggen dat Almere juist veiliger is geworden. De centrale vraag is dan ook: waarom is dit zo en wat kan er aan gedaan worden?
Er zijn nog drie veiligheidsbijeenkomsten, in Almere Buiten (8 juni), in Almere Stad Oost (15 juni) en in Almere Stad West (18 juni). Op de website van de gemeente Almere vindt u meer informatie.