dinsdag 24 maart 2009

Dinsdag 24 maart: Afvallen

Overgewicht is een probleem van deze tijd. Zo maakt de Zorggroep Almere zich sterk om het overgewicht bij jonge kinderen een halt toe te roepen door gebruik te maken van twee stripfiguren: Kaya en Kevin. Nu is het probleem voor Kaya en Kevin snel opgelost, het zijn stripfiguren, dus even gummen en klaar! Het thuisfront (de omgeving van het kind), gezond eten en veel bewegen zijn drie pijlers van deze actie. Ik ben hiervan beschermvrouwe.

Door deze actie van de Zorggroep ben ik geïnspireerd geraakt om zelf iets aan mijn gewicht te doen. Ik word hierbij begeleid door een dame die zelf reclame maakt voor haar eigen dieet (overigens voor volwassenen). Nu word ik in de media neergezet als hét boegbeeld van dit specifieke dieet. Zo zie ik mezelf niet. Overgewicht is een probleem, voor jong en oud. Met overgewicht loop je grote gezondheidsrisico’s, zoals hart- en vaatziekten en diabetes.

Maar welk dieet bij je past, moet je zelf ondervinden. Ik ken mensen die veel kilo’s zijn kwijtgeraakt met Weight Watchers of met Sonja Bakkeren. Ik voel me goed bij het dieet dat ik zelf volg en geef woensdag daarom ook het startschot voor almerevaltaf.nl. Dit doe ik als Annemarie Jorritsma en niet als burgemeester van Almere. Daar waar ik kan zal ik blijven hameren op gezond eten, meer bewegen en op die manier een gezond gewicht bereiken. Maar hoe mensen willen afvallen is een keuze waar ik me verder niet mee bemoei!