vrijdag 23 januari 2009

Vrijdag 22 januari: De buschauffeurs zijn het zat

Hoewel er al veel geïnvesteerd is om het leven van onze buschauffeurs iets prettiger te maken (zowel door Connexxion als door de gemeente) loopt het nog steeds de spuigaten uit. Dat vonden ze zelf ook en legden daarom afgelopen weekend het werk een tijdje stil. En het is niet alleen agressie, ze worden ook mishandeld en beroofd! Ik vind dit zeer ernstig.

Afgelopen dinsdag heb ik gesproken met vertegenwoordigers van Connexxion en de politie. We hebben een extra pakket aan maatregelen met elkaar afgesproken. Extra toezicht, buschauffeurs in een half afgesloten cabines, gerichte integrale controles, noem maar op. Wat mij bezig houdt is de mentaliteit van sommige mensen. Ik hoorde verhalen van de buschauffeurs waar de honden geen brood van lusten. En dan hebben we het niet alleen over de jeugd! Een moeder met kind die een chauffeur stijf scheldt, omdat hij abrupt stopt vanwege een auto die het rode verkeerslicht negeert. Of dat passagiers ’s avonds even naar voren moeten komen om het vervoersbewijs te laten zien, omdat in verband met de veiligheid eigenlijk alleen voor in de bus mag worden ingestapt. Ook hier wordt dan flink gescholden.

Dit zijn slechts twee voorbeelden van verbale agressie. Ik vind dit van de zotte! Iedereen behoort zich fatsoenlijk te gedragen. Samen kunnen we de bus veiliger maken. Koop bijvoorbeeld uw vervoersbewijs in de voorverkoop, dan is er geen geld in de bus aanwezig zodat het geen zin heeft om de chauffeur te bedreigen of te beroven. Ziet u iets wat niet door de beugel kan? Doe altijd onmiddellijk aangifte. Ik reken op u!