maandag 5 mei 2008

Maandag 5 mei: Dienstreis

Vandaag heb ik een vergadering van de CEMR in Reykjavik. Dit is de organisatie van gemeenten in Europa. Zij houden zich bezig met kennisuitwisseling en belangenbehartiging bijvoorbeeld in de richting van de Europese Unie.

Normaal zou ik gisteravond zijn aangekomen en morgenochtend weer vertrekken. Dit laatste blijft zo, maar vanwege de vrije dagen heb ik er een weekend (vanzelfsprekend op eigen kosten) aan vast geknoopt. Terwijl ik hier ben, hoor ik dat RTL een uitzending heeft gewijd aan het 'schandalige gereis' van raadsleden. En naar ik begrepen heb vond een SP kamerlid dat gemeenten maar toestemming aan provincies zouden moeten vragen. Ik heb grote moeite met dit soort generaliserende uitzendingen. Onze raadsleden reizen slechts als er iets te leren valt.

Denk aan het laatste bezoek aan Milton Keynes, waar zeer hard gewerkt is om te zien wat wij kunnen leren van hun beleid. En toestemming vragen aan provincies is helemaal mal. Het moet gewoon transparant zijn, zodat verantwoording kan worden afgelegd aan de kiezers. Overigens denk ik dat het voor heel veel raadsleden goed zou zijn eens over de eigen grenzen heen te kijken. Soms om tot de ontdekking te komen dat de eigen situatie misschien minder beroerd is dan men denkt, soms om iets te leren wat een ander bedacht heeft. Hopelijk leidt dit niet weer tot een eindeloos debat op een niveau dat zich hier niet mee zou moeten willen bemoeien, te weten de Tweede Kamer. Zij gaan toch echt alleen over hun eigen reizen.