donderdag 22 mei 2008

Donderdag 22 mei: Er zijn van die dagen

Gisteren hadden we onze maandelijkse vergadering van het regionaal college en het veiligheidsbestuur. Gemakshalve doen we dat achter elkaar, omdat beide uit de burgemeesters van de regiobestaan, waarbij bij het regionaal college ook de officier van justitie lid is.

Belangrijke vergaderingen die gaan over het beheer en het beleid in de regio op het terrein van de veiligheid. Ons politiekorps wordt op dit moment gevisiteerd en dat is natuurlijk spannend. In elk geval wil ik nog wel even kwijt dat wij grote problemen hebben met het vervullen van de politievacatures omdat de krimpkorpsen niet hoeven te krimpen. Vervolgens ben ik kort bij een congres in onze schouwburg geweest waar UWV, CWI, gemeenten en allerlei andere organisaties met elkaar gepraat hebben over de optimalisering van de dienstverlening aan onze burgers. Helemaal mijn onderwerp. Ik was erg blij dat onze staatssecretaris Ahmed Aboutaleb er ook was. Die was overigens in de pauze de markt opgelopen en vond het enig herkend te worden en te praten met enthousiaste Almeerders.

Via de maandelijkse naturalisatieceremonie die ik altijd zeer inspirerend vind (deze maand 33) eindigde mijn dag bij de portiers en horecaondernemers van met name het stadscentrum, waar we over het deurbeleid en het gedrag van klanten hebben gesproken. Ik snap heel goed dat het moeilijk werk is en dat sommige klanten zich meer dan schandalig gedragen. Toch moet er op gelet worden dat er niet gediscrimineerd wordt. Lastig voor de portiers omdat alle klanten die terecht worden geweigerd omdat ze niet aan de huisregels voldoen natuurlijk ook roepen dat ze gediscrimineerd worden. De enige oplossing is echte transparantie. We zijn met Rosa goed op weg en sommige ondernemers zijn er ook echt enthousiast over. Nu de anderen nog en dan kunnen we wellicht weer een nieuwe stap doen.