woensdag 30 januari 2008

Woensdag 30 januari: Anonieme brief

Wat is het toch vervelend als mensen anoniem brieven versturen, waarin allerlei verdachtmakingen worden vermeld. Ik vind het ook behoorlijk kwaadaardig, temeer omdat we (als gemeente Almere) een prima regeling hebben waar mensen misstanden kunnen melden en daarbij anoniem kunnen blijven. Deze regeling beschermt ook de aangesproken personen als blijkt dat er niets aan de hand is.

Hoe gaat dat nu met zo’n dienstauto? Mensen die me regelmatig zien, weten dat ik altijd met een enorme koffer op wieltjes de auto in stap, waarin mijn post en andere stukken zitten. Vorige week had ik zo'n dagje. ’s Morgens werd ik om half acht van huis opgehaald. Om 8.00 uur een ontbijtbijeenkomst bij Bakboord, waar het Turing Instituut zich presenteerde. Daarna via Amsterdam, waar ik een uurtje vergaderde met het Ronald McDonaldsbestuur, om door te gaan naar Utrecht voor een bijeenkomst van Binnenlandse Zaken. Ik nam deel aan de discussie als de burgemeester van Almere maar ook als voorzitter van de VNG. Onderweg post en telefoontjes. Dan snel terug naar Almere, op het stadhuis eten, om 18.00 uur vergaderen met het Presidium en daarna tot kwart voor tien Politieke Markt leiden.

Zo zijn veel dagen. Gelukkig niet elke dag zo lang, maar dikwijls wel ongeveer. Hard werken en vooral veel verschillende dingen doen geeft mij energie. Het is ook leuk om te zien dat de ene activiteit de andere ondersteunt. Zo heb ik dus vele petten. Sommige van deze nevenfuncties zijn gebonden aan mijn functie als burgemeester zoals portefeuillehouder ‘Brandweer’ van de veiligheidsregio. Andere nevenfuncties, zoals mijn voorzitterschap van Ronald McDonald VU Kinderstad of Koninklijke Schuttevaer, doe ik omdat ik het leuk vind. De ritten naar deze afspraken voor de niet ambtsgebonden nevenfuncties worden door de gemeente netjes in rekening gebracht bij de betreffende organisatie. Zo hebben we het met elkaar afgesproken en daar houden we ons aan.