vrijdag 9 oktober 2009

Vrijdag 9 oktober: Grut wat nu, gruiten?

Sinds vorig jaar ben ik betrokken bij het project in Almere om overgewicht bij kinderen te bestrijden. Maar als je boegbeeld van iets bent moet je er ook iets mee doen. En dat heb ik gedaan! Zoals u misschien weet ben ik flink afgevallen, ruim 30 kilo. Voor mij is het nu de uitdaging om de kilo’s eraf te houden. Dus gezond eten en alles met mate. Begin dit schooljaar zijn in Almere Haven twee scholen gestart met Schoolgruiten, dat is een samenvoeging van groente en fruit. Vier keer per week eten de kinderen (en de juf natuurlijk) een portie verse gruit, van ananas tot peer en van radijs tot komkommer. Het lijkt een groot succes te worden. Er zijn kinderen die bijvoorbeeld nog nooit een echte verse ananas hebben geproefd, alleen uit blik. Alleen daarom al is het nuttig. Het streven is om meer scholen aan de gruitjes te krijgen, want jong geleerd is oud gedaan!

Ik merk dat ‘eten’ al meer in de belangstelling staat. Ook het thema van de kinderboekenweek staat in het teken van eten. Volgens mij spreekt dit kinderen erg aan: eten en snoepen in kinderboeken. Een leuke manier om kinderen kennis te laten maken met eten in allerlei varianten. De bibliotheek heeft een aantrekkelijk programma opgezet, van snoephuisjes bouwen tot middeleeuws koken. Het is zeker de moeite waard om volgende week zaterdag naar de Esplanade te gaan en zondag naar de bibliotheek. Ik vind het verstandig dat kinderen op jonge leeftijd bezig zijn met eten. Wat eet je precies, hoe maak je gezond eten klaar in plaats van allerlei voorverpakte snacks zonder na te denken in je mond te stoppen?