donderdag 21 augustus 2008

21 augustus: Panorama

Ik las dat het ministerie van VROM nu een aantal waardevolle snelwegpanorama's heeft gepubliceerd. Ik ben daar een beetje verbaasd over.

Allereerst gaat het over bijna niets. Ik weet veel rustgevender plekken langs de snelweg dan het soms wel heel korte uitzicht bij de nationale landschappen. Rijd maar eens door de polder, door Noord-Holland, door Friesland en de rust daalt op je neer.

Maar ik vind interessant dat het eigenlijk een impliciet pleidooi is om voortaan geen tunnels en verdiepte aanleg meer te kiezen. Voor zover er nog nieuwe snelwegen moeten komen, deze vooral langs en door mooie plekken aan te leggen zodat de automobilist tenminste nog een mooi uitzicht heeft.

Ik weet nog een prachtige plek voor een mooie brug: de verbinding tussen Almere Pampus en IJburg!