vrijdag 24 september 2010

Krasse knarren

Laatst stond er in de krant dat het aantal 100-jarigen in Nederland toeneemt. Deze maand vierde de heer Van Der Maas uit de Muziekwijk zijn 100ste verjaardag. Ik heb hem namens de gemeente hartelijk gefeliciteerd en een bloemetje overhandigd. In 1990 kwam de heer Van Der Maas samen met zijn echtgenote in Almere wonen. Vandaag de dag geniet de heer Van Der Maas nog van het goede leven. Hij reist veel en maakt geregeld een dagtochtje. Het levensmotto van onze 100-jarige is: “Twee glazen rode wijn per dag is het gezondste wat een mens kan hebben. Dat heeft de dokter gezegd en dus is het waar.”
En morgen breng ik de felicitaties over aan het echtpaar Cool. Zij vieren hun 65-jarig huwelijksfeest. Zij waren hun tijd ver vooruit. Voor een dagje strand vervoerde de heer Cool zijn zes kinderen in een fietskar met overkapping.
We zeggen altijd over Almere dat het een jonge stad is met veel jonge inwoners, maar de groep van inwoners boven de 55 is ook flink aan het groeien. In Almere proberen we onze oudere inwoners zolang mogelijk bij de samenleving te betrekken. Dus niet alleen ‘zorgen voor’, maar ook ‘zorgen dat mensen zo lang mogelijk hun zelfstandigheid behouden’. Ik neem een voorbeeld aan de heer Van Der Maas en de heer en mevrouw Cool. Ik hoop dat ik over veertig jaar ook zo’n krasse knar ben. Misschien dat de burgemeester die me dan op mijn 100ste verjaardag komt feliciteren nog geboren moet worden.