dinsdag 17 november 2009

IJsprong

De Schaalsprong Almere heeft ons lang bezig gehouden. En eigenlijk verbaas ik me er zelf over dat wij dat vreselijke woord nog steeds gebruiken. IJsprong, zoals een van mijn raadsleden afgelopen week zei, is wellicht een beter woord. Want, waar hebben we het nu eigenlijk over? We zeggen dat de groei van Almere met 60.000 woningen alleen kan als er een IJmeerverbinding komt. Komt die er niet, dan zal de stad nog steeds groeien maar met minder dan dat aantal, omdat je dan de zuid westkant van de stad niet echt stedelijk kunt bebouwen en ook buitendijks geen huizen en bedrijven kunt plaatsen.
Ik zou dat een gemiste kans vinden, omdat daar heel bijzondere en ook juist groene stedelijke milieus gerealiseerd kunnen worden die een grote bijdrage aan de metropoolregio kunnen leveren. Ik ben er overigens ook heel verbaasd over dat de kosten van de IJmeerlijn niet meer de kosten zijn van de verbinding over het IJmeer maar een totale lijn van Schiphol naar Almere Centrum, waarvan dan de totale kosten in een maatschappelijke kosten baten analyse alleen maar staan tegenover de kosten van de nieuw te bouwen woningen. Dat is raar en deugt mijns inziens niet. Zo'n verbinding komt ten minste ten goede van de hele stad Almere en mag ik zeggen: ook ten gunste van de hele regio.
Overigens moeten we natuurlijk in het IAK (het integraal afspraken kader) ook nog verdere afspraken maken over bijvoorbeeld het gemeentefonds. Tenslotte ben ik buitengewoon blij dat we nu 37 miljoen toegezegd hebben gekregen voor het hoger onderwijs in de stad. Het kan niet zo zijn dat een stad met bijna 200.000 duizend inwoners slechts vier HBO opleidingen kan aanbieden en waardoor studenten die hier opgroeien verplicht om hun heil elders moeten te zoeken. Waarbij we weten dat vaak dan de keuze gemaakt wordt om het maar bij MBO te laten en dat is verspild talent.