woensdag 10 december 2008

Dinsdag 9 december: Even over de grens kijken

De afgelopen 2 dagen ben ik naar Parijs geweest, waar de CEMR bij elkaar was, dat is de Europese Vereniging van Gemeenten. Uit functie van mijn voorzitterschap van de VNG ben ik hier vice-voorzitter van. Het is belangrijk dat gemeenten ook over de grens samenwerken. Bijvoorbeeld om samen standpunten te formuleren over Europese regelgeving, die soms redelijk centralistisch is. Of om kennis uit te wisselen.

Gisteren was er bijvoorbeeld een debat over decentralisatie waarbij Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk, Italiƫ en Frankrijk hun soms goede en soms slechte ervaringen vertelden en wij die van ons er mee vergeleken. Elke keer concludeer je dan dat het bij ons best goed gaat en je leert ook op andere dingen te letten. Voor de nieuwe democratieƫn in Europa zijn dit natuurlijk nog veel belangrijkere bijeenkomsten. Zij bouwen er netwerken mee op, halen veel kennis binnen en vinden samenwerking met anderen.Het is altijd lastig dat het tijd kost, maar ik geloof absoluut dat het van belang is dat wij af en toe eens over de grens kijken. Al was het maar om te concluderen dat we het zo beroerd nog niet hebben.

We zijn per Thalys naar Parijs gegaan en terug uitgestapt in Rotterdam, omdat ik vanavond als burgemeester van Almere naar een vergadering met Eberhard van der Laan (de nieuwe minister van WWI) moest samen met de andere 21 Antillianengemeenten. Het was kennismaken en brainstormen. Hopelijk komt uit deze hersengymnastiek snel iets concreets.